سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.persianblog'">

زمستان 1385 - اطلاعت عمومی

جمعه 85/11/6 :: ساعت 12:1 عصر

بیشتر اطلاعاتی که روی اینترنت رد و بدل میشوند به صورت Clear Text مبادله می شوند و به همین خاطر اطلاعات مبادله شده در بین راه از کامپیوتر شما به وب سرور قابل مشاهده هستند .
به عنوان مثال شما وقتی بر روی یک سایت که SSL نداشته باشد ، یک فرمی را پر کنید و اطلاعات شخصی خود را برای اون سایت بفرستید این اطلاعات به صورت Clear Text از کامپیوتر شما خارج شده و بعد از گذشتن از ISP شما و دهها گره اینترنتی دیگر به سرور می رسند ، و این با این خطر روبروست که هر یک از این گره ها میتواند اطلاعات رد و بدل شده را به آسانی مشاهده کند به عنوان مثال اگر از یک ISP ایرانی استفاده می کنید ، هم آن ISP و هم شرکتی که به آن ISP خط Send می دهد و همه شرکت هایی که در مسیر هستند قابلیت مشاهده اطلاعات فرستاده شما را دارند .
به طور خلاصه SSL یک پروتوکل امنیتی است که توسط نت اسکیپ ابداع شده است و در حال حاضر رایج ترین پروتوکل انتقال امن اطلاعات در وب میباشد به شکلی که مرورگر اینترنتی شما از وجود چنین امکانی در سرور خبر دار شده و از یک Public Key موجود در مرورگراستفاده کرده و اطلاعات شما به صورت کد شده به سرور می فرستد و این تنها سرور است که با استفاده از Private Key خود اطلاعات دریافتی را میتواند Decode کند . به علت اینکه آن Private Key تنها در سرور نصب شده است ، هیچ نرم افزار دیگری در بین راه نمی تواند آن اطلاعات را مشاهده کند .
از طرف دیگر وجود SSL در سرور این اطمینان خاطر را به شما می دهد که وب سایتی که شما در حال فرستادن اطلاعات به آن هستید یک وب سایت تقلبی یا شبیه سازی شده برای بدست آوردن اطلاعات شما نیست و از اصل بودن آن اطمینان حاصل می کنید .
آگر وب سایت شما اطلاعات محرمانه ای را از بازدید کننده دریافت میکند یا دارای قسمتی است که از بازدید کننده تان شناسه کاربری و پسورد دریافت میکند و وارد یک User Area میشود و در آنجا به امکانات خاصی دسترسی دارند بنا بر اهمیت آن ، ما توصیه به گرفتن SSL می کنیم . برای اطلاعات بیشتر می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید :

How SSL Works ? By Netscape
Ouriran QuickSSL Information and ordering


¤ نویسنده:رضا یامین پور

جمعه 85/11/6 :: ساعت 12:0 عصر
پرینترهای Inkjet فوق العاده ارزان هستند و قیمتی پایین دارند ، ضمن آنکه هم پرینتر رنگی هستند ، هم اسکنر و هم دستگاه کپی .
اما قیمت کارتریج های جوهر آنها نسبت به قیمتشان بسیار گران است . اگر پرینتر را به قیمت 200 دلار میخرید ، قیمت دو کارتریج سیاه و دیگری رنگی آن نزدیک به 100 دلار می شود . که حتی برای خرید هر 3 ماه یکبار هم گران بنظر می رسد . لذا اکثر توجهات بجای حفظ و نگهداری از پرینترها ، به کارتریجها معطوف شده است .
قابل ذکر است که این کارتریجها را می توان پر کرد که قیمت هر بار شارژ (هر دو) چیزی معادل 50 دلار میشود که صرفه جویی خوبی را در بر دارد . اما باید توجه کنید که وقتی کارتریج جوهر تمام میشود یا نزدیک تمام شدن است اگر دقت لازم را در نگه داری از آن بعمل نیاورید ، سریعا خشک شده و دیگر نمی توان آنرا پر کرد . بدین ترتیب مجبور هستید پول بیشتری برای خرید دو عدد کارتریج نو صرف کنید . پس وقتی اولین آثار اتمام جوهر هر کدام از کارتریجهای رنگی یا سیاه را مشاهده کرده ، وقت را تلف نکنید و سریعا آن کارتریج را از پرینتر خارج کرده و به روش زیر بسته بندی کنید تا به دست کسی برسانید که بتواند آنرا برایتان شارژ کند . اگر خودتان هم میتوانید کار شارژ را انجام دهید ، چه بهتر ، باز هم صرفه جویی کرده اید .

برای بسته بندی هر کارتریج بصورت جداگانه به وسایل زیر نیاز دارید :

1- یک عدد کیسه پلاستیکی زیپ دار (زیپ لاک)
2- یک نوار باریک (30 در 2 سانتیمتر) از پارچه کرکی یا کاغذ کاهی نسبتا کلفت یا دستمال کاغذی کلفت
3- یک عدد کش حلقه ای

روش بسته بندی به شرح زیر است:

1- کارتریج خالی را از پرینتر خارج کنید .
2- نوار باریک را چند تا کنید تا به اندازه طول حدود 3 سانتی متر کوچک شود . آنرا خیس کنید . این خیسی باید حاوی آب باشد اما چکه نکند .
3- کارتریج و نوار خیس شده را در پلاستیک قرار دهید . توجه کنید که نوار خیس کافی است به بدنه کارتریج بچسبد و نباید هیچگونه تماسی با هد چاپ یا قسمت های جوهری کارتریج داشته باشد . وظیفه این نوار خیس ، مرطوب نگهداشتن داخل پلاستیک است .
4- کیسه را بسته و زیپ آنرا خوب ببندید .
5- با کش دور پلاستیک را مهار کنید .
6- هرچه سریعتر نسبت به شارژ آن اقدام کنید .
اگر نتوانستید کارتریج را به موقع شارژ کنید لازم است تا نوار کاغذی را حداقل هفته ای یکبار مجدا خیس کنید .

پس به نکات مهم زیر دقت کنید:

1- به محض تمام شدن جوهر کارتریج ، آنرا از پرینتر خارج کرده و در کیسه پلاستیکی قرار دهید . در غیر اینصورت کارتریج سریعا خشک شده و باید بدور انداخته شود .
2- در کارتریج رنگی ، به محض اتمام اولین رنگ ، کارتریج را بسته بندی کنید . تغییر رنگ طبیعی تصاویر به شما کمک میکند تا متوجه اتمام یک رنگ شوید .
3- اگر هرچه سریعتر کارتریج را پر کنید ، شانس کار مجدد با آنرا خواهید داشت .

¤ نویسنده:رضا یامین پور

جمعه 85/11/6 :: ساعت 11:59 صبح
همیشه غمگین ترین و رنجورترین لحظات انسان توسط کسی ساخته می شود که شیرین ترین و شاد ترین لحظات را برای او ساخته است .

+دوستی مثل ایستادن روی سیمان خیسه هرچی بیشتر بمونی.. رفتنت سختره و اگه رفتی جای پات واسه همیشه می مونه

 

+در همه عالم گشتم و عاشق نشدم تو چه بودی که تو را دیدم و دیوانه شدم .

 

+من خسته ترین واژه ملموس غروبم ,کاش در این وسعت سبز یک نفر درد مرا می فهمید .

 

+هرچه گشتم در این شهر نبود اهل دلی که بداند غم دلتنگی وتنهایی ما ...!

 

+ خداوندا من در کلبه ی حقیرانه ی خود چیزی دارم که تو در عرش کبریایی خود نداری . من چون تویی دارم و تو چون خود نداری

 

+قلب بدونه وجود عشق دیگر قلب نخواهد بود.. بلکه تکه گوشتی است که هر ثانیه کار ثانیه قبل را تکار میکند .

+ میدونی قشنگ ترین گله دنیا چه شکلیه؟ نمیدونی؟ پس برو خودت رو یه نیگا تو اینه بکن

+ یک دختر خانم جـــــوان و تحصیلکرده مســـلط به زبان فرانسه, خوش برخورد و خوش بیان با ظاهری آراسته و آشنا با موسیقی کلاسیک و تبحر در نواختن پیانو , جهت نظافت منزل نیازمندیم

+ هر وقت بعد 120 سال رفتی اون 2نیا وقتی خواستی از پل صراط رد شی و بهت گفتن یکی حلالت نکرده اون منم که به این بهونه یه بار دیگه میخوام ببینمت


+ پازل دل یکی رو بهم ریختن هنر نیست ..... هر وقت با تیکه های شکسته ی دل یک نفر یک پازل دل جدید براش ساختی هنر کردی


+ دوست داری بگم میخوام هر روز صبح با صدات بیدار بشم؛ بعد بفهمی با ساعت بودم؟! دوست داری بگم چرا رفتی؟ بعد بفهمی با برق بودم. دوست داری بگم هر جا باشی پیدات میکنم بعد بفهمی با دسته کلیدم بودم؟! دوست داری بگم دوستت دارم بعد فکر کنی با... نه! ایندفعه با خودت بودم


+ خوشبخت ترین پسر کسیست که اولین عشق یه دختر باشد و خوش بخت ترین دختر کسیست که اخرین عشق یک پسر باشد


+ عشق تو چشمای هم نگاه کردن نیست با چشمای هم به زندگی نگاه کردنه


+ این جمله همیشه یادت باشه : زندگی گل سرخئ است که گلبرگهایش خیالی وخارهایش واقعی است


+ عشق با روح شقایق زیباست...عشق با حسرت عاشق زیباست...عشق با نبض دقایق زیباست...عشق با زهر حقایق زیباست...عشق با در حسرت دیدار تو بودن زیباست

+ میدونی چرا دل به دلت دادم؟ به خاطر شباهت زیادت به ماه با این تفاوت که ماه سه حرف داره ولی تو حرف نداری

+ برای عشق تو در قلبم سه کوه ساختم اولی کوه وفا دومی کوه صداقت سومی....... کوهی که هر وقت بهم گفتی دوست ندارم از اون بندازمت پایین


¤ نویسنده:رضا یامین پور

جمعه 85/11/6 :: ساعت 11:57 صبح
هارد دیسک در سال 1950 اختراع گردید. هارد دیسک های اولیه شامل دیسک های بزرگ با قطر 20 اینچ ( 50/8 سانتیمتر) بوده و توان ذخیره سازی چندین مگابایت بیشتر را نداشتند. به این نوع دیسک ها در ابتدا " دیسک ثابت " می گفتند. در ادامه به منظور تمایز آنها با فلاپی دیسک ها از واژه " هارد دیسک " استفاده گردید. هارد دیسک ها دارای یک Platter ( صفحه ) به منظور نگهداری محیط مغناطیسی می باشند. عملکرد یک هارد دیسک مشابه یک نوار کاست بوده و از یک روش یکسان برای ضبط مغناطیسی استفاده می نمایند. هارد دیسک ونوار کاست از امکانات ذخیره سازی مغناطیسی یکسانی نیز استفاده می نمایند.در چنین مواردی می توان بسادگی اطلاعاتی را حذف و یا مجددا" بازنویسی کرد. اطلاعات ذخیره شده بر روی هر یک از رسانه های فوق ، سالیان سال باقی خواهند ماند. علیرغم وجود شباهت های موجود ، رسانه های فوق در مواردی نیز با یکدیگر متفاوت می باشند:
لایه مغناطیسی بر روی یک نوار کاست بر روی یک سطح پلاستیکی نازک توزیع می گردد. در هارد دیسک لایه مغناطیسی بر روی یک دیسک شیشه ای ویا یک آلومینیوم اشباح شده قرار خواهد گرفت . در ادامه سطح آنها بخوبی صیقل داده می شود.
در نوار کاست برای استفاده از هر یک از آیتم های ذخیره شده می بایست بصورت ترتیبی ( سرعت معمولی و یا سرعت بالا) در محل مورد نظر مستقر تا امکان بازیابی ( شنیدن ) آیتم دلخواه فراهم گردد. در رابطه با هارد دیسک ها می توان بسرعت در هر نقظه دلخواه مستفر و اقدام به بازیابی ( خواندن و یا نوشتن ) اطلاعات مورد نظر کرد.
در یک نوار کاست ، هد مربوط به خواندن / نوشتن می بایست سطح نوار را مستقیما" لمس نماید. در هارد دیسک هد خواندن و نوشتن در روی دیسک به پرواز در می آید! ( هرگز آن را لمس نخواهد کرد ).
نوار کاست موجود در ضبط صوت در هر ثانیه 2 اینچ ( 5/08 سانتیمتر ) جابجا می گردد. گرداننده هارد دیسک می تواند هد مربوط به هارد دیسک را در هر ثانیه 3000 اینچ به چرخش در آورد .
یک هارد دیسک پیشرفته قادر به ذخیره سازی حجم بسیار بالائی از اطلاعات در فضائی اندک و بازیابی اطلاعات با سرعت بسیار بالا است . اطلاعات ذخیره شده برروی هارد دیسک در قالب مجموعه ای از فایل ها ذخیره می گردند. فایل نامی دیگر برای مجموعه ای از بایت ها است که بنوعی در آنها اطلاعاتی مرتبط به هم ذخیره شده است . زمانیکه برنامه ای اجراء و در خواست فایلی را داشته باشد، هارد دیسک اطلاعات را بازیابی و آنها برای استفاده پردازنده ارسال خواهد کرد.


کالبد شکافی هارد دیسک

بهترین روش شناخت نحوه عملکرد هارد دیسک کالبد شکافی آن است . یک پوسته ( قاب ) آلومینیومی که کنترل کننده هارد دیسک در درون آن ( یک سمت دیگر ) قرار دارد. کنترل کننده فوق مکانیزمهای خواندن ، نوشتن و موتوری که باعث چرخش صفحات هارد دیسک می شود را کنترل می نماید. در نزدیکی برد کنترل کننده کانکتورهای مربوط به موتوری که باعث چرخش صفحات هارد می شود قرار دارد.
اگر در هارد دیسک را باز کنید مشاهده می کنید:
Platters ( صفحات ) این صفحات می توانند با سرعت 3600 تا 7200 دور در دقیقه چرخش نمایند. بازوئی که هد خواندن و نوشتن را نگاه داشته است . این بازو با سرعتی معادل 50 بار در ثانیه قادر به حرکت در طول هر یک از صفحات است ( حرکت شعاعی ) به منظور افزایش ظرفیت هارد دیسک می توان تعدادی از صفحات را استفاده کرد . مکانیزمی که باعث حرکت بازوها بر روی هارد دیسک می گردد ، سرعت و دقت را تضمین می نماید.در این راستا از یک موتور خطی با سرعت بالا استفاده می گردد.
ذخیره سازی داده ها

اطلاعات بر روی سطح هر یک از صفحات هارد دیسک در مجموعه هائی با نام سکتور و شیار ذخیره می گردد. شیارها دوایرمتحدالمرکزی می باشند که بر روی هر یک از آنها تعداد محدودی سکتور با ظرفیت بین 256 ، 512 بایت ایجاد می گردد. سکتورهای فوق در ادامه و همزمان با آغاز فعالیت سیستم عامل در واحد های دیگر با نام " کلاستر " سازماندهی می گردند. زمانیکه یک درایو تحت عملیاتی با نام Low level format قرار می گیرد، شیارها و سکتورها ایجاد می گردند. درادامه و زمانیکه درایو High level format گردید، با توجه به نوع سیستم عامل و سیاست های راهبردی مربوطه ساختارهائی نظیر : جدول اختصاص فایل ها، جدول آدرس دهی فایل ها و... ایجاد، تا بستر مناسب برای استقرار فایل های اطلاعاتی فراهم گردد.


نحوه انتخاب یک هارد دیسک

هارد دیسک (Hard disk ) ، یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری درکامپیوتر پس از پردازنده و حافظه است. از هارد دیسک ، بمنظور ذخیره سازی اطلاعات استفاده می گردد . اطلاعات مربوط به راه اندازی سیستم ، برنامه ها و داده ها، جملگی بر روی هارد دیسک ذخیره می گردند. در زمان انجام برخی عملیات خاص توسط کامپیوتر، نظیر ویرایش فیلم ها ، بازی های کامپیوتری و یا پخش موزیک ، استفاده از یک هارد دیسک با ظرفیت بالا، سرعت مناسب و قابل اطمینان ، بطرز محسوسی بهبود محیط عملیاتی خصوصا" ذخیره و بازیابی اطلاعات را بدنبال خواهد داشت . در سالیان اخیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک بسرعت و در ابعاد متفاوت رشد و گسترش یافته است .در نتیجه ما باید توجه کنیم که هارد دیسکی که انتخاب می کنیم از هر جهت با کیفیت باشد.

جایگاه هارد دیسک

با توجه به رشد چشمگیر تکنولوژی ساخت هارد دیسک ، ظرفیت آنان درفواصل زمانی بین دوازده تا هیجده ماه ، دو برابر می شود . بدین ترتیب ،عملا" کامپیوترهای شخصی بسمت ماشین های چند رسانه ای حرکت نموده که می توان حجم بالائی از اطلاعات شامل صوت ، تصویر و گرافیک را بر روی آنان ذخیره نمود. بیشترین ظرفیت هارد دیسک قابل نصب بر روی کامپیوترهای Desktop ، معادل 250 گیگابایت می باشد. ظرفیت فوق ، ده برابر بیش از ظرفیت هارد دیسک های سه سال پیش است . در اوایل سال 2003 میلادی ، هارد دیسک های با ظرفیت 320 گیگا بایت مطرح شده اند. تولید کنندگان در صدد ارائه اینترفیس های سریال ATA بوده که نسبت به مدل های پیشین ( اینترفیس های موازی ATA ) دارای سرعت بمراتب بیشتری می باشند. محصولات تولید شده در سال آینده ، از تکنولوژی فوق استفاده خواهند کرد. عملکرد تمامی هارد دیسک ها در زمان اجرای یک برنامه مشابه یکدیگر بوده و استفاده از درایوهای با سرعت بالا، مزایا و امتیازات متعددی را برای کاربرانی که قصد پردازش داده هائی با حجم بالا ( تصاویر و ویدئوهای دیجیتال ) را دارند ، بدنبال خواهد داشت.بر اساس آزمایشات متعدد انجام شده توسط برنامه Photoshop ، مشخص شده است که انجام عملیات پیچیده ای نظیر : اعمال فیلترها ، گردش و ویرایش تصاویر در هارد دیسک های با سرعت بالا ، شصت درصد سریعتر از سیستم هائی است که دارای درایوهائی با سرعت پائین می باشند.

اضافه کردن هارد دیسک

اضافه کردن هارد دیسک به کامپیوتر یا عوض کردن هارد دیسک موجود از جمله کارهایی است که ممکن است برای ما پیش بیاید. نکات سخت افزاری اینکار دراین قسمت توضیح داده می شود.
تعویض هارد دیسک کامپیوتر یا افزودن یک هارد دیسک به یک کامپیوتر که دارای یک یا چند هارد دیسک است دارای دو مرحله می باشد که اولی سخت افزاری است و دومی نرم افزاری است که باید دیسک را پارتیشن بندی کرده و فرمت نمائید تا بتوانید اطلاعات خود را روی آن بنویسید.
اگر این هارد خام که روی سیستم شما قرار گرفته، تک است باید به نحوی کامپیوتر را راه اندازی کنید زیرا هارد دیسکی ندارید که حاوی ویندوز باشد. معمولا یک دیسکت بوت اینکار را میکند اما در ویندوزهای جدیدتر مانند XP یا 2000 ، سی دی حاوی این OS ها قابل راه اندازی میباشد و میتواند همه کارها مانند پارتیشن بندی و فرمت را انجام دهد. اما برای اینکه بتوانید از این سی دی ها به شکل مطلوب استفاده کنید لازم است تا اصول پارتیشن بندی و فرمت را بدانید.
برای بوت کردن سیستم با سی دی ویندوز باید مطمئن شوید که کامپیوتر میتواند سی دی بوت را از سی دی درایو بخواند. بعبارتی باید کنترل کنید که CMOS کامپیوتر روشهایی برای ردیف بندی بوت از روی سی دی درایو، هارد دیسک، فلاپی درایو یا غیره دارد. به Setup کامپیوتر بروید و تنظیم Boot Sequence را در بخش BIOS روی تنظیمی قرار دهید که با CD-ROM شروع می شود. بدین ترتیب کامپیوتر وقتی روشن شود اول سروقت سی دی خواهد رفت.
حال سی دی ویندوز قابل بوت را در درایو گذاشته و کامپیوتر را راه اندازی کنید. از دستورات ویندوز پیروی نمائید. وقتی به قسمت پارتیشن بندی رسیدید، بگوئید ویندوز پارتیشن کند! و وقتی به قسمت فرمت رسیدید اجازه دهید ویندوز فرمت کند!
پارتیشنها بخشهای لاجیکال یک هارددیسک هستند که خود مانند یک هارددیسک واقعی عمل می کنند. یک کامپیوتر میتواند فقط یک پارتیشن داشته باشد که آنرا به :C می شناسد یا میتواند تا 24 درایو لاجیکال (پارتیشن) داشته باشد که آنها را از :C تا :Z می شناسد.
اندازه پارتیش های اولیه تا 32 مگابایت بود اما امروزه این اندازه تا 137 گیگابایت میرسد .


پارتیشن Primary

این پارتیشنها جایگاه OS ها(سیستم عامل ها) هستند. هر کامپیوتر حتما یک پارتیشن Primary دارد. در ویندوز سری 9x و 2000 این پارتیشن همیشه :C است که نمی توانید آنرا تغییر دهید. هر هارد دیسک می تواند تا 4 پارتیشن Primary داشته باشد اما در دنیای داس و ویندوز 9x با برنامه ای بنام FDISK فقط محدود به یک پارتیشن Primary هستید. لینوکس و ویندوزهای بعدی مانند 2000 بطور کامل از داشتن چند پارتیشن Primary در یک درایو حمایت می کنند. برنامه System Commander در ویندوزهای سری 9x بشما کمک می کند تا چند سیستم عامل را در یک درایو قرار دهید.

پارتیشن Extended

درایو شما میتواند حاوی پارتیشن Extended باشد یا آنرا نداشته باشد. این پارتیشن توان بوت ندارد و در هر هارد درایوی فقط یکی از آنها میتواند موجود باشد. وقتی این پارتیشن را درست میکنید، جای یکی از پارتیشنهای Primary را میگیرد. پس در هارددیسکی که یک پارتیشن Extended دارد فقط سه پارتیشن Primary باقی میماند. اگر بخواهید سیستم خود را در یک پارتیشن بزرگ قابل بوت بصورت Primary تنظیم کنید، دیگر نیازی به پارتیشن Extended نخواهید داشت.
وقتی یک پارتیشن Extended درست میکنید این امکان را دارید تا حداکثر 23 درایو لاجیکال در داخل آن ایجاد کنید. یعنی :ِD تا :Z (نامهای :A و :B به فلاپی درایو تعلق دارند).
اندازه هر درایو لاجیکال نیز به شما بستگی دارد. پس اول باید پارتیشن Extended درست کنید بعد در داخل آن اقدام به ایجاد درایو لاجیکال کنید. در ویندوز 9x از برنامه FDISK استفاده میکنیم. در ویندوزهای جدید، مانند 2000 از یک ابزار گرافیکی سود میجوئیم که بنام Disk Management Tool معروف است.
در پارتیشن بندی میتوانید از قالب FAT استفاده کنید که دارای نمونه های FAT16 در ویندوزهای قدیمی و FAT32 و NTFS در نمونه های جدید است. اما بدانید که فلاپی دیسکتها دارای FAT12 هستند. FAT16 روی2 گیگابایت برای هارددیسک محدود میشود و بخاطر ساختار خاصی که دارد، تلفات فضای هارددیسک در آن زیاد است لذا بهتر است اگر خواستیم از آن استفاده کنیم، پارتیشن آنرا حتی الامکان کوچک و زیر 1 گیگابایت منظور کنیم.FAT32 از پارتیشن تا 2 ترابایت پشتیبانی میکند.
NTFS نیز تا 2 ترابایت پارتیشن را پشتیبانی میکند. از نظر امنیتی بهتر است.
و نیز قابلیت های بیشتری نسبت به FAT32دارد.







فهرست منابع
_____________
ماهنامه شبکه
Google
عصر ارتباط





نتیجه گیری



از مطالب گفته شده نتیجه می گیریم که هارد دیسک کامپیوتر نیز مثل CPU,RAM,MaderBoard یکی از قطعات اصلی کامپیوتر است و اگر در کامپیوتر نباشد آن سیستم قادر به بالا آمدن نخواهد بود چون ویندوز بر روی هارد دیسک کامپیوتر نصب و ذخیره می شود و در هنگام بالا آمدن از روی هارد دیسک اجرا می شود.اما کامپیوتری که هارد دیسک ندارد مثل ماشینی است که چرخ ندارد و وقتی که آن را روشن می کنیم قادر به حرکت نخواهد بود.
هارد دیسک کامپیوتر علاوه بر اینکه یکی از قطعات اصلی کامپیوتر است یکی از حساس ترین قسمتهای کامپیوتر است و ما باید تا حد ممکن تنظیم نرم افزاری آن را دست نزنیم چون ممکن است که به هم ریخته شود و اطلاعات ما از روی آن پاک شود ولی اگر ناچار بودیم که آن را تغییر دهیم باید با احتیاط کامل و اطلاع کامل از طرز کار آن نرم افزار دست به این کار بزنیم و برای اینکه مشکلی پیش نیاید از اطلاعات هارد دیسک خود یک کپی پشتیبان(BackUp) بگیریم

¤ نویسنده:رضا یامین پور

جمعه 85/11/6 :: ساعت 11:55 صبح

بسیاری از شماها هنگام روشن کردن کامپیوتر قبل از آنکه سیستم عامل خاصی بالا بیاید به سد محکمی با نام رمز عبور BIOS برخورد کرده اید. رمز عبوری که بر خلاف سایر رمز عبورها به هیچ وجه در هارد دیسک کامپیوتر ذخیره نمیشود. یا همین مشکل موقعی که می خواهید مشخصات Setup نامپیوتر را عوض کنید پیش میآید. این مقاله به معرفی چند روش برای حل این مشکل میپردازد. فرض ما بر این است که شما رمز عبور کامپیوتر خود را فراموش کرده اید و دنبال راه حل هستید و قصد اذیت کردن و دست بردن در کامپیوتر کسی را ندارید.

روش اول: برای دزدی از یک مکان ساده ترین و اولین کار استفاده از شاه کلید است تا آبرومندانه و ترو تمیز وارد شوید و آخرین راه حل بالا رفتن از دیوار است. در این مورد هم اینچنین است ما برای مارک ها و مدلهای مختلف
Bios رمزهای عبوری معرفی می کنیم که امیدواریم مشکل شما را حل کند و نیازی به بالا رفتن از دیوار نداشته باشید.


AWARD BIOS

AWARD SW, AWARD_SW, Award SW, AWARD PW, _award, awkward, J64, j256, j262, j332, j322, 01322222, 589589, 589721, 595595, 598598, HLT, SER, SKY_FOX, aLLy, aLLY, Condo, CONCAT, TTPTHA, aPAf, HLT, KDD, ZBAAACA, ZAAADA, ZJAAADC, djonet

AMI BIOS

AMI, A.M.I., AMI SW, AMI_SW, BIOS, PASSWORD, HEWITT RAND, Oder

رمزهای عبور زیر را بر هر نوع Bios میتوانید امتحان کنید

LKWPETER, lkwpeter, BIOSTAR, biostar, BIOSSTAR, biosstar, ALFAROME, Syxz, Wodj


توجه داشته باشید که هنگام وارد کردن رمزهای عبور حروف بزرگ را بصورت بزرگ و حروف کوچک را بصورت کوچک وارد کنید.

روش دوم : یک روش نرم افزاری برای پاک کردن رمز عبور

اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است بدان دسترسی دارید میتوانید از برخی نرم افزارهای موجود برای پاک کردن رمزعبور استفاده کنید ولی از آنجا که مکن است شما به این نرم افزار ها دسترسی نداشته باشید روش زیر را به شما معرفی میکنیم.

کامپیوتر را به حالت
MS DOS برگردانید و دستور DEBUG را اجرا کنید

0 برای مدلهای مختلف
BIOS عبارات زیر را وارد کنید


AMI/AWARD BIOS

O 70 17

O 71 17

Q

PHOENIX BIOS

O 70 FF

O 71 17

Q

GENERIC

Invalidates CMOS RAM.

O 70 2E

O 71 FF

Q


توجه کنید که حرف اول برابرحرف "O " است نه عدد صفر.

روش سوم : روش سخت افزاری

اگر هنگامی که کامپیوتر روشن است به آن دسترسی ندارید یا رمز عبورهای قبلی کارساز نبود می توانید از روشهای سخت افزاری زیر استفاده کنید.

● استفاده از
Jumper
ها

بر روی تمام مادربردها یک
Jumper است که از آن برای پاک کردن CMOS میتوانید استفاده کنید.کنار این jumper معمولا این عبارت دیده میشود Clr CMOS
.

تنها کاری که شما میکنید این است که
jumper
را از پایه 1و2 درآورده و به پایه 3و4 نصب کنید و دوباره به حالت اول برگردانید. شما به همین سادگی میتوانید رمز عبور را پاک کنید.

● در آوردن باتری

میتوانید باتری دستگاهتان را که روی مادربرد است درآورده و دوباره جا بیاندازید در این حالت تمام اطلاعات
CMOS
به حالت پیش فرض برمیگردد. ولی توجه داشته باشید که جا انداختن باتری کمی مشکل است.

● عوض کردن آی سی (
Cheap CMOS
)

اگر هیچ یک از روشهای الا جواب نداد میتوانید آی سی
CMOS
را با یک آی سی از همان نوع عوض کنید یا از نوع برنامه ریزی کنید اینکار ابزار مخصوصی دارد و شرکتهای تعمیر کامپیوتر برای شما اینکار را خواهند کرد .

توجه: برای پیدا کردن آی سی
CMOS
میتوانید به دفترچه مادربرد خود مراجعه کنید.

در این روشها علاوه بر اینکه رمز عبور را پاک میکنید سایر اطلاعات نیز به حالت اولیه برمیگرد ولی نگران نباشید مشکلی نیست و شما میتوانید دوباره مشخصات کامپیوتر خود را در
Setup وارد کنید.


¤ نویسنده:رضا یامین پور

   1   2      >
خانه
مدیریت وبلاگ
شناسنامه
پست الکترونیک


کل بازدیدها:7393


بازدیدامروز:1


بازدیددیروز:2

 RSS 
 
درباره من
زمستان 1385 - اطلاعت عمومی

لوگوی وبلاگ
زمستان 1385 - اطلاعت عمومی

اشتراک در خبرنامه
 

جستجو

بایگانی شده ها
زمستان 1385

اوقات شرعی

طراحی قالب: رفوزه
:جستجو